Impresjonismen
Impresjonismen var en epoke som virket
inn på kunsten på 1800-tallet. Epoken varte fra 1870 og frem til 1900, og
oppstod i utgangspunktet i Frankrike. Selve ordet ”impresjonisme” stammer fra
det franske ordet ”impression” som betyr ”inntrykk”. De som malte impresjonistiske
malerier var motstandere av det som ble kalt den dominerende akademiske
salongkunsten. Den akademiske salongkunsten ble malt av folk som gikk på sin
egen skole. De fikk også utstille maleriene sine godkjent, og reglene for
kunsten var strenge. De impresjonistiske malerene ble regnet som ”ikke
godkjente” malere, og maleriene de malte ble sett på som ”uferdige”.
Claude Monet er en av de viktige
kunstnerne fra Impresjonismen. Han var med
på å utvikle den kunstretningen som kalles ”impresjonismen”. Det første Monet
brukte som motiver, var landskapet. Når han malte så stod han nesten alltid
ute. Han mente at bildene burde gjøres ferdig på stedet. Siden lyset og fargene
hele tiden forandret seg utover dagen, så mente han at han måtte jobbe raskt
med bildene. Siden han hadde dårlig tid så fikk han ikke tid til å blande
fargene. Dette løste han med at han la lette strøk rett på lerretet.
Édouard Manet
Allerede i
tidlig alder så ble Manet påvirket av den realistiske fremstillingen av verden.
Det var arbeidet til tidligere kunstnere som Goya og Frans Hals som påvirket
han. Rundt 1860-tallet så begynte han å male bilder med motiv fra det som da
var nåtida. Sositetslivet, altså de rikes og ”kjentes” liv gikk igjen i flere
av hans malerier. Manet kjente godt til den type liv. Hans første datidens
maleri var ”Konsert i Tuileriene” som han malte i 1862. Hans samtidsmotiver ble
også en del av innvirkningen på de senere impresjonistenes kunst som helhet.
Manet ble selv påvirket av kunstnere som Berthe Morisot og Claude Monet.
Berthe var en
fransk Malerinne og var grandniesa til maleren Jean-Honoré Fragonard. Hun ble svigerinna
til Eduard Manet når hun giftet seg med broren hans. Hun og Manet vår bade
venner og kollegaer. Manet og Berthe jobbet mye sammen når det gjaldt maling.
Det sies at hun var som en elev hos Manet, men ting tyder på at det gikk begge
veier. Berthe hadde på en måte sin egen stil, og Manet ”lånte” av og til noen
trekk fra hennes malerier og btukte det i sine egne. Hun fikk han også trukket
inn i en krets som var fylt med unge malere. Disse malerne ble senere kalt og
kjent som impresjonister.
Oversvømmelsen, 1876:
Hva var de opptatt av?

Maleriet ”oversvømmelsen” malt av
Alfred Siseley er av høyvannet ved Marly. Dette er et bra eksempel på impresjonistisk
maling. Dette på grunn av de friske og klare fargene.
Maleriet popler overfor, er en del av
en serie av malerier som Monet malte i sommeren og våren 1891. Motivene han
brukte stod langs en elv, og han brukte en båt for å komme seg ut på elven for
å male dem.
Når Camille Pisarro malte dette bildet
så satt han seg på ett gjorde som lå rett ved siden av husene. Her satt han med
lerretet sitt og malte bildet. Du kan se at husene er hovedpunktet i bildet,
men de skjules av en del trær.
Hva var de opptatt av?
Impresjonistene var særlig opptatt av
det øyet kunne se. Derfor var de ganske opptatt av lyset, og siden de var
opptatt av lyset så var de også opptatt av skygger. Det kunne hende at de malte
ett maleri flere ganger bare til forskjellige tider på døgnet. Dette gjorde de
for å eksperimentere med forskjellige lyssettinger, men også for å gi bildet
varierende stemning. Kunstnerne malte ofte ute for å kunne male nøyaktig det
som de så. Menneskene ble ofte malt sammen med andre mennesker og i deres eget
miljø. Dette fikk frem det de kalte for et ”frosset øyeblikk”. Noen kunstnere
fokuserte veldig på at mennesker ikke så objekter, men at de så lys. De brukte
maleriene sine for vise dette. De ville male det de kunne se, ikke det de
visste. Det var disse trekkene som skilte de i impresjonismen fra realistene,
som malte ting akkurat slik som de var.
Malemåten
i impresjonismen så brukte de tydelige
strøk med maling, hverdagslige motiver og litt lyse farger. Maleriene ble ofte
malt sett fra en spesiell eller uvanlig vinkel. De malte også ofte ute og det
var viktig å få med seg det skinnende lyset. Siden de var så opptatt av det
skinnende lyset så malte de med raske penselstrøk. De måtte ofte male fort
fordi de måtte rekke å bli ferdige før lyset forandret seg. Derfor ble ikke
detaljene så utrolig viktige og de blandet ofte fargene sammen når de allerede
var lagt på lerretet. Malerne begynte å bruke jordfarger, og unngikk litt
mørkere farger som svart og brunt.
Det var på denne tiden de også fikk
maling på tube. Dette gjorde malerne sin jobb enda lettere. Nå kunne de mye
enklere ta med seg malerutstyret ut. Noen av bildene fra denne tiden kan se
litt ”kornete2 ut, men det er på grunn av at de begynte å bruke
fletteteknikken. Det var Renoir og Monet som var de to som brukte denne
teknikken mest. Impresjonismen var også den tiden der fotoapparatet kom til
verden. Nå hadde kunstnerne fått en konkurrent, men fotoapparatet var også til
hjelp for noen. Noen brukte det for å ta bilde av motivet sitt, og deretter
male det senere.
Samfunnet
I samfunnet i impresjonismen så gjaldt
det å tenke nytt. Samfunnet ble også en del mer moderne på denne tiden. Hovedårsaken
til dette var industrialiseringen i 1850. De fleste byene begynte og vokse og
fabrikker ble bygget.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar