Impresjonismen



Impresjonismen
Impresjonismen var en epoke som virket inn på kunsten på 1800-tallet. Epoken varte fra 1870 og frem til 1900, og oppstod i utgangspunktet i Frankrike. Selve ordet ”impresjonisme” stammer fra det franske ordet ”impression” som betyr ”inntrykk”. De som malte impresjonistiske malerier var motstandere av det som ble kalt den dominerende akademiske salongkunsten. Den akademiske salongkunsten ble malt av folk som gikk på sin egen skole. De fikk også utstille maleriene sine godkjent, og reglene for kunsten var strenge. De impresjonistiske malerene ble regnet som ”ikke godkjente” malere, og maleriene de malte ble sett på som ”uferdige”.



Claude Monet
Claude Monet er en av de viktige kunstnerne fra Impresjonismen. Han var med på å utvikle den kunstretningen som kalles ”impresjonismen”. Det første Monet brukte som motiver, var landskapet. Når han malte så stod han nesten alltid ute. Han mente at bildene burde gjøres ferdig på stedet. Siden lyset og fargene hele tiden forandret seg utover dagen, så mente han at han måtte jobbe raskt med bildene. Siden han hadde dårlig tid så fikk han ikke tid til å blande fargene. Dette løste han med at han la lette strøk rett på lerretet.

Édouard Manet
Allerede i tidlig alder så ble Manet påvirket av den realistiske fremstillingen av verden. Det var arbeidet til tidligere kunstnere som Goya og Frans Hals som påvirket han. Rundt 1860-tallet så begynte han å male bilder med motiv fra det som da var nåtida. Sositetslivet, altså de rikes og ”kjentes” liv gikk igjen i flere av hans malerier. Manet kjente godt til den type liv. Hans første datidens maleri var ”Konsert i Tuileriene” som han malte i 1862. Hans samtidsmotiver ble også en del av innvirkningen på de senere impresjonistenes kunst som helhet. Manet ble selv påvirket av kunstnere som Berthe Morisot og Claude Monet.

Berthe Morisot
Berthe var en fransk Malerinne og var grandniesa til maleren Jean-Honoré Fragonard. Hun ble svigerinna til Eduard Manet når hun giftet seg med broren hans. Hun og Manet vår bade venner og kollegaer. Manet og Berthe jobbet mye sammen når det gjaldt maling. Det sies at hun var som en elev hos Manet, men ting tyder på at det gikk begge veier. Berthe hadde på en måte sin egen stil, og Manet ”lånte” av og til noen trekk fra hennes malerier og btukte det i sine egne. Hun fikk han også trukket inn i en krets som var fylt med unge malere. Disse malerne ble senere kalt og kjent som impresjonister. 

                                                

 Oversvømmelsen, 1876:

Maleriet ”oversvømmelsen” malt av Alfred Siseley er av høyvannet ved Marly. Dette er et bra eksempel på impresjonistisk maling. Dette på grunn av de friske og klare fargene.








Popler, 1890:
Maleriet popler overfor, er en del av en serie av malerier som Monet malte i sommeren og våren 1891. Motivene han brukte stod langs en elv, og han brukte en båt for å komme seg ut på elven for å male dem.







De røde hustak, 1877:
Når Camille Pisarro malte dette bildet så satt han seg på ett gjorde som lå rett ved siden av husene. Her satt han med lerretet sitt og malte bildet. Du kan se at husene er hovedpunktet i bildet, men de skjules av en del trær.







Hva var de opptatt av?
Impresjonistene var særlig opptatt av det øyet kunne se. Derfor var de ganske opptatt av lyset, og siden de var opptatt av lyset så var de også opptatt av skygger. Det kunne hende at de malte ett maleri flere ganger bare til forskjellige tider på døgnet. Dette gjorde de for å eksperimentere med forskjellige lyssettinger, men også for å gi bildet varierende stemning. Kunstnerne malte ofte ute for å kunne male nøyaktig det som de så. Menneskene ble ofte malt sammen med andre mennesker og i deres eget miljø. Dette fikk frem det de kalte for et ”frosset øyeblikk”. Noen kunstnere fokuserte veldig på at mennesker ikke så objekter, men at de så lys. De brukte maleriene sine for vise dette. De ville male det de kunne se, ikke det de visste. Det var disse trekkene som skilte de i impresjonismen fra realistene, som malte ting akkurat slik som de var.

Malemåten
i impresjonismen så brukte de tydelige strøk med maling, hverdagslige motiver og litt lyse farger. Maleriene ble ofte malt sett fra en spesiell eller uvanlig vinkel. De malte også ofte ute og det var viktig å få med seg det skinnende lyset. Siden de var så opptatt av det skinnende lyset så malte de med raske penselstrøk. De måtte ofte male fort fordi de måtte rekke å bli ferdige før lyset forandret seg. Derfor ble ikke detaljene så utrolig viktige og de blandet ofte fargene sammen når de allerede var lagt på lerretet. Malerne begynte å bruke jordfarger, og unngikk litt mørkere farger som svart og brunt.

Det var på denne tiden de også fikk maling på tube. Dette gjorde malerne sin jobb enda lettere. Nå kunne de mye enklere ta med seg malerutstyret ut. Noen av bildene fra denne tiden kan se litt ”kornete2 ut, men det er på grunn av at de begynte å bruke fletteteknikken. Det var Renoir og Monet som var de to som brukte denne teknikken mest. Impresjonismen var også den tiden der fotoapparatet kom til verden. Nå hadde kunstnerne fått en konkurrent, men fotoapparatet var også til hjelp for noen. Noen brukte det for å ta bilde av motivet sitt, og deretter male det senere.

Samfunnet
I samfunnet i impresjonismen så gjaldt det å tenke nytt. Samfunnet ble også en del mer moderne på denne tiden. Hovedårsaken til dette var industrialiseringen i 1850. De fleste byene begynte og vokse og fabrikker ble bygget.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar